Kilometervergoeding, bijtelling, rittenregistratie – hoe zat dat alweer?

Voor de werknemer in loondienst is de auto van de zaak nog steeds een aantrekkelijke manier om voor relatief weinig in een nieuwe auto te rijden. Voor de ondernemer/DGA is dit moeilijker, want bij privégebruik heb je niet alleen de kosten voor de auto in de zaak, maar ook nog in privé de bijtelling. Misschien is het wel aantrekkelijker om de auto privé te rijden of alleen zakelijk. Hier zijn de opties op een rij.

Auto in privé

Als je alle auto’s in privé hebt, dus ook alle kosten privé betaald, mag je voor zakelijke kilometers sinds 2024 €0,23 per kilometer belastingvrij uitkeren. De zakelijke ritten moeten dan uiteraard wel bijgehouden worden. Hier is echter een uitzondering op: als je op minimaal 128 dagen per jaar naar een vaste werkplaats (dus vanuit huis naar kantoor) rijdt, dan mag op basis van 214 dagen een kilometervergoeding gegeven worden en hoef je dus geen losse ritten bij te houden. Voor wie een langere afstand naar kantoor heeft en daar gemiddeld minimaal drie dagen per week werkt kan dit dus een aantrekkelijke optie zijn.

Auto in de zaak met privégebruik

Heb je een auto in de zaak maar rijd je hem ook privé, dan is er sprake van bijtelling. Bij een auto met verbrandingsmotor van max. 15 jaar oud is dit op dit moment 22% van de cataloguswaarde. Bij een auto die geen CO2 uitstoot (een elektrische auto dus) en in 2024 op kenteken is gezet is dit 16% over de eerste €30.000 en 22% daarboven, gedurende vijf jaar. De bijtelling wordt bij je salaris opgeteld, dus daarover betaal je loonheffing. Doordat je verzamelinkomen stijgt kan dit ook invloed hebben op toeslagen zoals de kinderopvangtoeslag. Bij een youngtimer (auto ouder dan 15 jaar) is het percentage 35% van de dagwaarde, die in de allermeeste gevallen aanzienlijk lager zal zijn dan de cataloguswaarde. Als je een tweedehandse auto koopt is de dagwaarde gelijk aan de koopprijs – met trucjes zoals een lagere taxatie zal de fiscus niet instemmen.

De zaak moet daarnaast aan het einde van het jaar ook nog BTW voor het privégebruik van de auto betalen. Dit is 2,7% van de cataloguswaarde, of 1,5% bij een auto die zonder aftrek van BTW is aangeschaft (een marge-auto). Hiermee moet je dus rekening houden als je wilt bepalen of het aantrekkelijker is de auto in de zaak of privé te rijden.

Uitsluitend zakelijk gebruik

Als je een auto uitsluitend zakelijk gebruikt (max. 500km per kalenderjaar privé per auto) dan is geen bijtelling verschuldigd. Om dit aan te tonen moet een sluitende rittenregistratie bijgehouden worden. Als zakelijke ritten tellen

  • Woon-werk verkeer
  • Ritten naar zakelijke afspraken
  • Ritten naar de garage voor onderhoud aan de auto

Als je hierbij voor privé doeleinden omrijdt, bijv. om de kinderen naar school te brengen, dan dienen deze omrij kilometers ook als privé kilometers vastgelegd te worden. Er zijn meerdere voorbeelden van mensen die probeerden om rijvaardigheidstrainingen en ritten naar “netwerkbijeenkomsten” als zakelijke kilometers te beschouwen, maar de Belastingdienst en de rechter waren het daar niet mee eens. Ook hangt Nederland dusdanig vol met camera’s dat het het risico niet loont. Vooral bij ritten in het weekend zal de Belastingdienst streng controleren.

Desalniettemin kan het interessant zijn een auto alleen zakelijk te rijden. Wat je in de rittenregistratie moet bijhouden is op de site van de Belastingdienst uitgelegd. Dit zijn in ieder geval

  • Datum
  • Begin- en eindstand kilometerteller
  • Vertrek- en aankomstadres
  • Route als niet de meest gebruikelijke route is genomen (bijv. bij file)
  • Of het een privé of zakelijke rit was
  • De privé omrij kilometers als de rit gedeeltelijk privé was, zoals bij het bovengenoemde voorbeeld van het omrijden via school

Er zijn apps die je hiervoor kunt gebruiken, maar een Excel sheet die bijv. via Google Drive of OneDrive op je telefoon toegankelijk is en daar via Google Sheets of de Excel app bewerkt kan worden, werkt ook prima. Op internet zijn voorbeelden te downloaden die echter vaak niet compleet zijn. Zo missen vaak kolommen voor de gebruikte route en omrij kilometers, dus vergeet niet deze evt. toe te voegen. Bij ritten die twijfelgevallen zijn kan het geen kwaad als je desnoods via jouw agenda kunt aantonen dat deze wel degelijk zakelijk zijn geweest.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *