Innovatie is belangrijk, zo niet een noodzaak, voor veel bedrijven. Dat je innovatief bent als bedrijf is belangrijk, ook als een stukje reclame. Maar innovaties groeien niet aan een boom, en de kans dat de ideeën gaan vloeien als je aan je bureau gaat zitten en denkt Nu ga ik innoveren! is ook klein. Daarom hier drie opties die misschien helpen om een begin te maken bij het bedenken van een innovatie.
Kijk naar je eigen processen
Het meest voor de hand liggende is het verbeteren van je eigen processen. Het doel is meestal om een proces te versnellen, maar ook een kwaliteitsverbetering kan de moeite waard zijn, want dan kan het product mogelijk duurder verkocht worden. Als het doel versnellen is, dan moet de focus liggen op werkzaamheden die nu veel tijd kosten. Kijk of automatisering realiseerbaar is.Het werkt een beetje zoals het optimaliseren en paralleliseren van software – je moet die dingen aanpakken die nu veel tijd kosten, en om te weten wat dat is, moet je meten. Tijdregistratie is dus belangrijk,
Bij kwaliteitsverbetering is het net zo belangrijk om de weten wat nu de zwakste schakel in de kwaliteitsketen is – deze zal altijd bepalend voor de eindkwaliteit zijn. Het maakt niet uit wat de precisie van jouw laserscanner is, als de grondslag (of bij mobile mapping de trajectorie) niet in orde is, dan is de kwaliteit dat ook niet.
Kijk naar je klanten
Moeilijker is het om nieuwe producten te bedenken. Kijk naar je klanten, en praat met ze. Wat zouden ze graag willen doen wat nu niet kan? Welke processen van hen hebben baat bij een innovatief product of proces van jou? Denk eraan dat jouw innovatie goed onderbouwd moet zijn, want je krijgt snel met het not invented here syndroom te maken. Hoe groter het probleem dat je oplost en hoe soepeler de innovatie in bestaande processen past, hoe makkelijker deze geaccepteerd zal worden.
Kijk naar de techniek
Nieuwe techniek en technologie kan dingen mogelijk maken die voorheen niet konden. Dat kunnen incrementele verbeteringen zijn, zoals de steeds toenemende rekensnelheid van computers. Maar soms zijn er ook disruptieve nieuwe technologieën die grote veranderingen tot gevolg kunnen hebben. In de geodesie waren dat de afgelopen 50 jaar bijv. de elektronische afstandsmeter, GPS en digitale fotografie/fotogrammetrie. Welke gevolgen de actuele ontwikkelingen rondom (generatieve) AI voor geodesie en geo-informatie zullen hebben zijn denk ik nog niet in te schatten – maar wie vroegtijdig op de juiste trein springt, zal zeker voordelen kunnen behalen.
Het kunnen echter ook kleinere technologiestappen zijn die tot nieuwe diensten en producten kunnen leiden. Voor mij was ooit de behoefte en mogelijkheid om op de GPU te programmeren het startpunt voor een programma om puntenwolken te classificeren – dat was op de CPU ook mogelijk geweest, maar helemaal bij nul beginnen geeft vaak nieuwe inzichten.
Wie nieuwe technologie wil benutten moet wel op de hoogte zijn van wat er speelt. Ik lees bijv. de (Duitstalige) C’t om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen op ICT gebied.
Tenslotte
Een tijd geleden kwam in de C’t deze website tegen die een aantal populaire en nuttige templates voor het analyseren van problemen en het maken van keuzes verzamelt heeft: https://untools.co/