De Youngtimers van 2024

Voor een “auto van de zaak” die je ook privé gebruikt betaal je loonheffing over de bijtelling die afhankelijk is van de cataloguswaarde van de auto. Voor een Tesla Model Y is de bruto bijtelling ong. €770 per maand, hoeveel je netto betaald is dan afhankelijk van de belastingschijf waarin je terecht komt. De werknemer in loondienst neemt deze bijtelling graag voor lief omdat dit nog steeds goedkoper is dan de privé aanschaf van een nieuwe auto. De zelfstandiger ondernemer betaald echter in zeker zin dubbel – de kosten voor de auto in de zaak en de bijtelling in privé. Afhankelijk van factoren als de afstand voor het woon-werkverkeer kan het daarom aantrekkelijker zijn om de auto in privé te rijden en kilometervergoeding uit te keren.

Een bijzonderheid is de youngtimerregeling. Voor een auto van 15 jaar of ouder wordt de bijtelling niet op basis van de cataloguswaarde, maar op basis van de waarde in het economisch verkeer (de dagwaarde dus) berekend, wel met een hoger percentage van 35%. Doordat de dagwaarde bij een auto van 15 jaar oud aanzienlijk lager zal zijn dan de nieuwprijs volgt hieruit ook een veel lagere bijtelling. De mogelijk hogere onderhoudskosten worden dan veelal weer gecompenseerd door een lagere afschrijving, want het grootste waardeverlies heb je in de eerste jaren.

De auto’s van 2009

Maar uit welke auto’s zou je dan kunnen kiezen als je overweegt een Youngtimer te gaan rijden? Ik heb hier een paar opties op een rij gezet van auto’s die 15 jaar geleden op de markt kwamen, onderverdeeld in drie categorieën:

  • Groot en praktisch – auto’s die geschikt zijn als vervoer voor het hele gezin.
  • Klein en betaalbaar – compacte auto’s die ideaal zijn als tweede auto, maar waarmee je wel prima over de snelweg naar afspraken kunt rijden.
  • Gewoon voor de lol – wat je 15 jaar geleden eigenlijk wilde kopen en nu betaalbaar is.

Groot en praktisch

Mercedes E-Klasse (W212/S212)

Na de nogal ronde (tot de knoppen in het interieur aan toe) W211 kwam Mercedes in 2009 met de veel hoekigere W212 (sedan) en S212 (station). De station heeft 695l bagageruimte. De viercilinders zijn al voorzien van een turbolader, maar er waren ook gewoon V6 en V8 motoren verkrijgbaar. Echt goedkoop zijn ze niet, maar voor rond de €15.000 zou een E350 te scoren moeten zijn. De dubbele koplampen vielen niet bij iedereen in de smaak en werden bij de facelift in 2013 vervangen – nog even geduld dus als je ze lelijk vindt.

Bron: Wikipedia

Audi A5 Sportback (8T)

De hatchback variant van de 2007 gepresenteerde coupé op basis van de A4. De bagageruimte is uiteraard kleiner dan bij een echte station, maar door de grote klep is het wel een praktische auto. Qua benzinemotoren heb je keuze uit viercilinders met turbo (de EA888 die een reputatie hebben voor hoog olieverbruik), V6en met compressor (3.0 TFSI) of zonder (3.2 FSI) en de ongeblazen 4,2l V8. Uiteraard zijn er veel met quattro vierwielaandrijving verkocht, dus ideaal voor wintersport. De prijzen beginnen ruimschoots onder de €10.000.

Bron: Wikipedia

Toyota Avensis (T27)

Vanaf 2009 was de eind 2008 gepresenteerde derde en laatste generatie van de Toyota Avensis te koop. Deze was uitgerust met ouderwetse ongeblazen viercilinders en het design is ook niet al te prikkelend. Daar staat dan wel de bekende Toyota kwaliteit tegenover, en prijzen die rond die €5.000 beginnen.

Bron: Wikipedia

Klein en betaalbaar

VW Polo V

Begin 2009 werd de vijfde generatie van de VW Polo gepresenteerd. In Nederland was de BlueMotion zeer populair omdat deze in aanmerking kwam voor 14% bijtelling, maar als Youngtimer zijn Diesels minder aantrekkelijk (tenzij je van plan bent veel kilometers te maken). De TSIs zijn doorgaans viercilinders en waren in een versie met 105 pk verkrijgbaar. Echt goedkoop is een Polo uiteraard niet, reken op €4.000 en meer voor een exemplaar met behoorlijk wat kilometers. Of nog even doorsparen voor een GTI…

Bron: Wikipedia

Mazda 3 (BL)

Een flink stuk groter, dus maatje VW Golf, is de tweede generatie van de Mazda 3. Deze was verkrijgbaar als hatchback en sedan met viercilinders van 1,6l tot 2,5l inhoud. De prijzen beginnen bij €4.000, met automaat zijn ze echter aanzienlijk duurder en moet je op ong. €7.000 rekenen, maar een 2,0l met 150pk en handbak met zes versnellingen lijkt mij ook niet verkeerd.

Bron: Wikipedia

BMW 3-serie (E90 LCI)

Het lijkt misschien vreemd om een 3-serie bij “klein” neer te zetten, maar zo vreselijk ruim zijn ze nou eenmaal niet. De vijfde generatie kreeg vanwege het vrij generieke uiterlijk van Top Gear de prijs “lelijkste auto van het jaar 2005”, de eind 2008 gepresenteerde facelift zorgde met vouwen in de motorkap en nieuwe achterlichten in mijn ogen voor een forse verbetering. De E90 was nog met ongeblazen zescilinders verkrijgbaar, en een 325i of 330i is dan ook wat je wilt hebben. Met een beetje zoeken zou een fatsoenlijk exemplaar voor onder de €10.000 te vinden moeten zijn, een viercilinder krijg je met gemak voor de helft.

Bron: Wikipedia

Gewoon voor de lol

VW Golf VI GTI

Begin 2009 kwam de GTI versie van de zesde generatie Golf op de markt. De Golf VI was in wezen een uitgebreide facelift van de matig verkopende Golf V. De GTI kreeg een 2,0l turbomotor met 211 pk en was optioneel verkrijgbaar met de DSG versnellingsbak met dubbele koppeling. Het leuke bij een Golf GTI is dat het uiteraard nog steeds een praktische hatchback is. De prijzen beginnen bij €8.000.

Bron: Wikipedia

BMW Z4 (E89)

De opvolger van de E85 uit het Bangle tijdperk kwam begin 2009 op de markt. Anders dan de voorgaande Z3 en Z4 was de E89 voorzien van een stalen vouwdak. De vroege modellen zijn alleen als zescilinder geleverd. De prijzen liggen daardoor vrij hoog, pas vanaf €15.000 is er een beetje keuze.

Bron: Wikipedia

Porsche Boxster/Cayman (987.2)

Als bonus de “wat als geld geen rol speelt” optie. De facelift van de 911 generatie 997 was sinds half 2008 te koop dus die mag hier niet meedoen, maar het facelift van Boxster en Cayman kwam pas in 2009. Ook hier werden de motoren vervangen door de nieuwe direct ingespoten motoren die o.a. een einde moesten maken aan de problemen met tussenaslagers en bore scoring, en verving de nieuwe PDK versnellingsbak met dubbele koppeling de bij Mercedes ingekochte Tiptronic automaat. Men zegt dat ze beter rijden dan een 911, ze hebben wel minder bagageruimte. Door de economische crisis zijn er niet zo heel veel van gemaakt en is het aanbod vrij beperkt, een enkeling kost onder de €30.000 maar de meesten meer.

Bron: Wikipedia

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *